23. toukokuuta 2016

Nanette

Mitäs täällä oikein on puuhailtu, kun blogissa on ollut aivan hiljaista?

Ainakin ohjetta kesän Ullaan. Aloitin projektin jo tammikuussa, ja valmista tuli peräti neljä päivää ennen aineistodedistä. Ei siis mennyt edes tiukille! 

Lisäksi olen neulonut ranteenlämmittimiä. Neuloin niitä kaikkien Suomen jääkiekon MM-kisapelien ajan. Ja arvatkaa mitä - valmiina ei ole vielä senttiäkään! Mutta en aio luovuttaa, sillä olen juuri löytänyt niihin täydellisen kuvion. Niin tosin luulin viimeksikin...

Ja sitten olen ommellut jotain, mistä olen ihan törkeän ylpeä.


Tämä on Nanette, ensimmäinen itse ompelemani takki. Ai että, tuli hieno! On kokonaan vuoritettu, kaksirivinapitus ja prinsessasaumoihin istutetut taskut.


Halusin pea coat -mallisen puuvillatakin, sillä edellinen samanlainen palveli loistavasti sekä keväisin että syksyisin kunnes kului puhki. 

Lähin vastaava kaava löytyi Ottobre 5/2010 -lehdestä. Alkuperäinen on tosin talvinen villakangastakki, mutta otin kokoa pienemmän kaavan ja hienosäädin hieman.

Kuvissa takki näyttää olevan joka puolelta rytyssä ja mytyssä, mutta tosiasiassa se istuu ihan sopivasti. Kyllä takin alle pitääkin mahtua välikerros syksyn tullen.


Olemattomien 3D-hahmotuskykyjeni vuoksi luotin päällisen ja vuorin yhdistämisessä sokeasti ohjeeseen, ja kuin ihmeen kaupalla mytty muuttui käännettäessä ihan oikean näköiseksi takiksi. 

Eniten luomisen tuskaa aiheutti ohjeen kohta "neulaa alavaran alareuna takin helmakäänteeseen siten, että ommel kulkee etureunasta viistosti helmakäänteen yläreunaan". Jos joku tietää, miten tämä olisi kuulunut tehdä, kertokaa ihmeessä. Oma tulkintani näkyy alla.


Olin ajatellut olla laiska ja skipata ohjeen mukaisen painonapin vasemman etukappaleen yläreunasta. Näiden kuvien perusteella sellainen täytyy kuitenkin vielä lisätä. Mutta muuten on just hyvä!


3 kommenttia:

  1. Vau, ite oon niin keskinkertainen ompelija etten takin tekoon uskalla edes ryhtyä! Heh, minä neuloin MM kisoja katellessa aika aivotonta Whisper Cardigania, kyllä siihen on paljon hikeä ja jännitystä kyllästetty 😄

    VastaaPoista
  2. Vau, ite oon niin keskinkertainen ompelija etten takin tekoon uskalla edes ryhtyä! Heh, minä neuloin MM kisoja katellessa aika aivotonta Whisper Cardigania, kyllä siihen on paljon hikeä ja jännitystä kyllästetty 😄

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos kommentistasi. Tuleva kesä on oikea penkkiurheiluneulojan unelma: jalkapallon EM ja sitten vielä olympialaiset! Täytyy kehittää jotain aivotonta tikuteltavaa viimeistään Rioon mennessä.

      Poista